NESNE TABANLI PROGRAMLAMA ORTAMI
1.ArayüzNesne tabanlı programlama yazılımı çalıştırıldığında aşağıdaki ekran ile karşılaşılır.
• Menü Çubuğu: Yazılıma ait komutlar ve alt seçenekleri bulunmaktadır.
• Başlangıç Sayfaları: Visual Studio’da başlangıç sayfalarının bulunduğu yerdir.
• Son Açılan Projeler: En son hangi projeyi açılmış ise o projelerin bulunduğu yerdir.
• New Projects: Yeni proje amcamıza imkan sağlar.
• Open Projects: Daha önce oluşturulan projelere erişim imkanı sağlar.
• Properties:Özellik sayfasıdır.
Yeni Proje Oluşturma
File menüsünden New seçeneğini seçeriz. Daha sonra Project seçeneğine tıklarız.
Kısayol olarak;
Ctrl + Shift + N
Daha sonra istediğimiz şekilde uygulama sayfası açıp kaydedebiliriz.
Konsol Uygulaması Oluşturmak
1-File menüsünden New seçeneği açılır ve Project tıklanıp New Project sayfası açılır.
2-Visual C# seçilip ConsoleApplication seçildikten sonra konsol uygulamamız açılır.
Konsol Ekranından Kod Yazmak
Konsol uygulaması, grafiksel kullanıcı arayüzünden çok, komut satırı penceresinde çalışan uygulamadır.
UYGULAMA
Ekrana “ Hello World “ mesajı yazan program yazılsın.
ÖNEMLİ NOKTALAR
1.Program büyük-küçük harf duyarlıdır. Kodlar yazılırken bu durum göz önünde bulundurulmalıdır.
2.Program kodu static void Main ifadesi altındaki küme parantezleri içerisinde yazılmalıdır.
3.Kod satırının sonuna noktalı virgül (;) konulmalıdır.
4.Console.WriteLine ifadesi çift tırnak(“ ”) içerisine yazılan metni ekrana mesaj olarak yazmaktadır.
Yazılan kodlar test edilmelidir. Bunun için F5 kısayol tuşu kullanılabilir ya da araç çubuklarındaki “StartDebugging” butonu veya menüden Debug-Start Debugging seçeneği de kullanılabilir.
Program çalışmaktadır. Fakat program çıktısının göremeden konsol ekranı kaybolmaktadır. Bunun için CTRL + F5 kısayol tuşu kullanılabilir veya yazılan kod satırının altına Console.ReadLine(); ifadesi eklenir.
Ekran Görüntüsü:
IntelliSense Kullanarak Kod Yazmak
IntelliSense, nesne tabanlı programlama yazılımın kod tamamlama özelliğidir. Bu özellik daha hızlı ve hatasız kod yazma olanağı sağlar. Bir intellisense önerisini kabul etmek için açılan listeden ok tuşları yardımıyla seçtikten sonra Tab, Enter ya da boşluk tuşlarından birisine basılarak kullanılabilir. Bu işlem Mouse ile de yapılabilir.
NOT: Herhangi bir durumda intellisense öneri listesini görmek için Ctrl + Boşluk tuş kombinasyonu kullanılabilir.
Console ifadesini yazarken IntelliSense özelliğinden yararlanarak nasıl yazıldığı aşağıda gösterilmiştir.
İSİM UZAYLARI
Namespace
Namespaceler (isim uzayları) nesneye dayalı, hiyerarşik ve birleşik, içinde çok sayıda sınıf, arayüz ve yapı bulundurabilen kütüphaneler olarak tanımlanabilir.
İsim uzayları program yazmanın en önemli parçasıdır ve daha çok yazılın kodların tekrar kullanabilirliğini artırmak için geliştirilmiştir. Yazılan kodlarla program büyüdükçe iki sorun ortaya çıkar. Birincisi büyük programları anlamak ve bakımını yapmak küçük program parçacıklarına göre daha zordur. İkincisi ise daha fazla kod, ad , metot sınıf demektir. Programda kullanılan ad sayısı arttıkça iki ya da daha fazla adın çakışma ihtimali, dolayısıyla projenin hata verme olasılığı da artar.
Örnek : Meyveler ve Sebzeler iki farklı alan olsun. İki program parçacığının içinde de “Islem” adlı sınıf olsun.
namespace meyveler
{
Class Islem
}
namespace sebzeler
{
Class Islem
}
Şuan projenin içerisinde, farklı isim uzayları (ad alanları) içerisinde kullanılan aynı sınıfların, birbirine karıştırılmasından nasıl kullanıldığı görülsün.
“meyveler” adlı isim uzayı içerisindeki “Islem” adlı sınıfı kullanmak için yazım şeklimiz,
meyveler.Islem
“sebzeler” adlı isim uzayı içerisindeki “Islem” adlı sınıfı kullanmak için yazım şeklimiz,
sebzeler.Islem
olmalıdır.
Görüldüğü gibi projenin herhangi bir yerinde sebzeler işlemi yapmak için “sebzeler.Islem” meyveler işlemi yapmak için “meyveler.Islem” ifadelerini kullanmak yeterli olacaktır.
Using İfadesi
Nesne tabanlı programlama yazılımı ortamının etkin bir şekilde kullandığı yazılım geliştirme paketi .NET Platformu içinde her bir sınıf, bir ad alanı içinde yer alır. Örneğin, Console sınıfı System ad alanı içerisinde yer alır. Bu, sınıfın tam adının aslında System.Console olması demektir.
Ancak console adlı sınıfın her kullanımda System ön ekinin eklenmesi isim uzayı (az alanı) kavramının anlamsızlaşmasına yol açacaktır. Neyse ki bu problem proglarda “using” yönergesi kullanılarak çözülebilir.
Using ifadesi , kapsama ad alanı getirir yani kullanılacak nesneleri ve sınıfları, artık ait oldukları ad alanları ile nitelendirmek gerekmez. İşaretlenmiş alandaki dört ad alanı, her yeni proje oluşturulduğunda nesne tabanlı programlama yazılımı tarafından otomatik olarak eklenir ve oldukça sık kullanılan sınıfları kapsar.
Grafiksel Arayüz
Şimdiye kadar basit konsol uygulaması oluşturuldu ve çalıştırıldı. Nesne tabanlı programlama yazılımı ortamı, aynı zamanda grafiksel Windows tabanlı uygulamalar oluşturmak için ihtiyaç duyulan her şeyi kapsar. Windows tabanlı uygulamanın forma dayalı kullanıcı arayüzü etkileşimli olarak tasarlanabilir.
Nesne tabanlı programlama yazılımı grafiksel uygulamanın iki görünümü sağlar. Tasarım görünümü ve kod görünümüdür.
Not: Nesne tabanlı programlama yazılımı grafiksel uygulamalar için iki şablon sağlar. Windows Form Application şablonu ve WPF Application şablonudur. WPF daha geliştirilmiş bir teknoloji olduğu için birçok ek özellik ve kapasite sağlar.
1-“File” menüsünden “New Project” seçeneği seçiliyor.
2-İlgili programlama dili ve WPF Application seçilmelidir.
XAML ise “Genişletilebilir Uygulama İşaretleme Dili” (Extensible Application Markup Language) anlamına gelir ve XML benzeri bir dildir. Oluşturulan forma ve daha sonra form üzerinde yerleştirilecek nesnelere XAML ile müdahale edilebilir.
NESNE EKLEME
Programın sol tarafında bulunan Toolbox sekmesinin Common bölümündeki Label nesnesine tıklatılıp formun herhangi bir yerine tıklanarak “Label” nesnesi eklensin. Forma eklenen “Label” nesnesi seçiliyken Properties sekmesindeki Content yazan yere şu mesaj yazılsın.
“İsminizi Giriniz:”
Nesneye Kod Yazma
Form’ a buton ekleyip üzerine çift tıklandığında MainWindows.xaml.cs dosyası açılacaktır. Oluşturulan grafiksel form uygulamasında bulunan tüm nesnelere ait kodlar bu dosya içerisinde tutulur.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder